Ranking TOP 10: Najlepsza kofeina 2022

Kofeina jest jedna z najbardziej upowszechnionych w Polsce substancji pobudzających. Wielu ludzi nie wyobraża sobie wręcz dnia bez wypicia małej czarnej lub innego napoju z kofeiną. Rankingi kofeiny pokazują, że najpopularniejszym napojem zawierającym substancje jest kawa, jednak coraz częściej sięgamy również po Yerba Mate. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o tej najpopularniejszej używce. 

Kofeina co to jest?

Kofeina jest jedną z bardziej kontrowersyjnych substancji pod względem jej wpływu na organizm ludzki i zdrowie. Ranking kofeiny pokazuje, że nadal sporo osób uważa ją za substancję bardzo szkodliwą, której powinno się unikać. Jak sprawa wygląda z naukowego punktu widzenia? Działanie kofeiny opiera się na stymulowaniu układu nerwowego. Zgodnie z klasyfikacją jest ona środkiem psychoaktywnym, który jest antagonistą receptorów adenozynowych, które odpowiadają za spokój i wyciszenie. Oznacza to, że kofeina wpływa na receptory adenozynowe, w ten sposób, że działają one odwrotnie niż normalnie. Dzięki temu środek działa pobudzająco i stymulująco, pozwalając na wydajniejsze myślenie oraz poprawiając wydolność organizmu.

Jeżeli chodzi o szkodliwość kofeiny, nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Niektóre badania nadal sugerują, że w niektórych przypadkach zwiększone spożycie kofeiny może wiązać się z większym ryzykiem chorób serca oraz nadciśnieniem. Badacze sugerują, że rozbieżności w tej materii wynikają głównie z indywidualnej adaptacji na kofeinę. Dowiedziono, że u osób, które stopniowo zwiększały jej dawki, nie miała ona wpływu na serce, ani na wzrost ciśnienia. Nie oznacza to jednak, że można granice przesuwać w nieskończoność. 

Jak działa kofeina? Jak wpływa na organizm?

W rankingach kofeiny substancja jest wymieniana jako środek stymulujący oraz podnoszący wydajność organizmu. Spożycie kofeiny powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz zwiększona aktywność ośrodkowego układu nerwowego. To z kolei sprawia, że serce bije szybciej, a organizm ma więcej energii. To wszystko bezpośrednio przekłada się na zwiększoną motywacje do działania, poprawę funkcji motorycznych oraz umysłowych. Kofeina powoduje również szybsze trawienie oraz przyspiesza lipolizę tkanki tłuszczowej. 

Niestety kofeina jest też substancją, do której organizm szybko się przyzwyczaja i w efekcie po jakimś czasie ciężko bez niej funkcjonować. Uzależnienie od kofeiny nie jest na szczęście bardzo problematyczne, a walka z nałogiem jest stosunkowo łatwa. Przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne została zakwalifikowana jako substancja z niskim ryzykiem uzależnienia. 

Czas działania kofeiny

Kofeina ma różny czas wchłaniania oraz działania, w zależności od jej źródła. Ile działa kofeina? Średnio kofeina utrzymuje się w organizmie około 4-6 godzin. Pierwsze efekty jej działania następują zwykle w czasie od 30 do 60 minut po przyjęciu. Szybkie pobudzenie i krótkotrwałe działanie charakterystyczne jest dla kawy, a wolniejsze pobudzenie i długotrwałe działanie, na przykład dla Yerba Mate.

Najlepsza kofeina ranking maj 2022

Kofeina właściwości

Kofeina jest ceniona przez wzgląd na możliwość przyjmowania jej, kiedy zachodzi potrzeba podtrzymania aktywności. Jest to używka legalna i łatwo dostępna, która pozwala na zachowanie witalności lub szybsze rozpoczęcie dnia. Substancja pomaga również na bóle migrenowe, co sprawia, że niezwykle popularne są tabletki na ból głowy z kofeiną. Produkty tego typu znajdziemy w każdej aptece, a nawet w marketach. 

Odchudzające właściwości kofeiny
Odchudzające właściwości kofeiny

Do głównych zalet kofeiny zależą:

  • pobudzenie układu nerwowego,
  • poprawa koncentracji, 
  • zwiększony refleks,
  • podwyższenie tempa przemiany materii, 
  • poprawa nastroju, 
  • łagodzenie bóli migrenowych,
  • poprawa pamięci i koncentracji, 
  • zmniejszenie senności, 
  • rozszerzenie oskrzeli, przez co łagodzi astmę,
  • prawdopodobnie zmniejszenie ryzyka cukrzycy i raka, jednak wymaga to dalszych badań. 

Kofeina a odchudzanie

Przez wielu kofeina jest uważana za niezwykle efektywny wspomagacz odchudzania. Nie dzieje się tak bez powodu. Udowodniono, że substancja przyśpiesza trawienie oraz spalanie i rozkład tłuszczy. Dodatkowo kofeina przed treningiem, pozwala ćwiczyć dłużej, szybciej i wydajniej. Zażywanie preparatów z kofeiną ma więc duży wpływ na szybsze zrzucanie wagi. Jedynym niebezpieczeństwem jest tutaj ilość przyjmowanej substancji. Osoby, które biorą suplementy z kofeiną, które mają bardzo duże jej stężenia, często nie mogą się oprzeć przed wypiciem napojów kofeinowych. Takie zachowanie niestety w dużej mierze zwiększa ryzyko przedawkowania lub wystąpienia skutków ubocznych. 

Wpływ kofeiny na serce

Naukowcy nie są do końca zgodni co do wpływu kofeiny na serce. Pewne jest, że kofeina przyspiesza bicie serca oraz krótkotrwale zwiększa ciśnienie. Jest to jednak efekt o naprawdę niewielkim czasie. Organizm szybko się również adaptuje do obecności kofeiny i dawka dostarczana do tej pory przestaje wywoływać te objawy. Oznacza to, że substancja stosowana w umiarkowanych ilościach nie powinna zwiększać ryzyka zawałów, ani chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym. 

Występowanie kofeiny – w czym jest kofeina?

Ziarna kawy z kofeiną
Ziarna kawy z kofeiną

Kofeina jest substancją pochodzenia naturalnego, która w przyrodzie występuje umiarkowanie często. Co zawiera kofeinę? Weźmy najpierw pod uwagę, skąd w ogóle bierze się ta substancja. Naturalna kofeina występuje między innymi w ziarnach kawy, ziarnach kakaowca, herbacie, guaranie oraz niektórych orzechach. Zgodnie z rankingami kofeiny najpopularniejszym napojem z kofeiną jest kawa. W następnej kolejności plasują się herbaty oraz napoje energetyczne.

Nie każda kofeina jest jednak dobra. Niektóre źródła kofeiny są zdecydowanie niepolecane, przez wzgląd na szkodliwe dodatki. Najgorsze są oczywiście słodzone napoje energetyczne, które dostarczają dużej ilości cukrów oraz niepotrzebnych dodatków chemicznych. Szkodliwa może być również kawa z dużą ilością kofeiny, gdyż zdecydowanie łatwiej ją przedawkować. Zalecana dawka kofeiny w ujęciu dziennym wynosi 400 mg, które dla przeciętnego kawosza nie są zbyt dużym wyzwaniem. 

Kofeina w kawie rozpuszczalnej jest z kolei mniej inwazyjna, gdyż ten typ kawy zwyczajnie zawiera jej dużo mniej. Dzieje się tak dlatego, że w procesie liofilizacji ziarna kawy tracą zarówno kofeinę, jak i inne wartości odżywcze.  Warto również wspomnieć, że kofeina występuje w kosmetyce. Popularne są na przykład kremy z kofeiną do twarzy, a także kremy ujędrniające i zapobiegające powstawaniu skórki pomarańczowej. W zabiegach domowych często stosuje się również kawę, jako naturalny peeling, który ożywia skórę i nadaje jej naturalny blask. Kofeina działa w kosmetykach przeciwstarzeniowo, antyoksydacyjne i ściągająco.

Kofeina w tabletkach

Kofeina w kapsułkach to produkt, który zawiera w sobie określoną ilość czystej substancji. Ranking kofeiny plasuje tą jej formę jako absolutny numer jeden wśród sportowców. Spowodowane jest to głównie możliwością jednorazowego precyzyjnego dostarczenia do organizmu dużej dawki kofeiny, co bezpośrednio przekłada się na efekty treningu oraz ogólny poziom energetyczny. Suplementy z kofeiną są również stosowane przez osoby, które chcą w szybkim czasie zrzucić zbędne kilogramy. Pozwalają one przyspieszyć metabolizm, nawet przy minimalnym wysiłku fizycznym.

kofeina w postaci tabletek
Kofeina w postaci tabletek

Kofeina w tabletkach jest stosunkowo bezpieczna pod warunkiem, że odpowiednio dobierze się jej dawkę oraz czas stosowania. Powinno się również wybierać produkty od renomowanych producentów. Podróbki i preparaty słabej jakości mogą zawierać niebezpieczne domieszki lub inne niż deklarowane wartości substancji. Należy więc każdorazowo zapoznać się z opiniami o danym producencie i sprzedawcy. 

Kofeina w proszku

Czysta kofeina w proszku to substancja w formie sypkiej, którą można dodawać do napojów. Podobnie, jak w przypadku wariantu w tabletkach i tutaj rankingi kofeiny wskazują, że jest ona najbardziej popularna wśród sportowców. Ta bezwonna kofeina produkowana jest poprzez pozbawienie wody naturalnej kofeiny.

Dzięki temu uzyskuje się biały, suchy proszek. Zaletą tej kofeiny farmaceutycznej jest możliwość jej elastycznego dawkowania. Wiąże się z tym również ryzyko przedawkowania, dlatego takie preparaty polecane są głównie osobom doświadczonym i znającym ograniczenia organizmu. 

Podobnie jak w przypadku kofeiny w tabletkach, należy uważać na czystość substancji oraz jej jakość. Większość renomowanych sklepów sprzedaje kofeinę standaryzowaną, której parametry są dobrze znane, jednak zawsze warto uważać na oszustów. Główną przewagą kofeiny w proszku jest jej niższa cena i większa wchłanialność. 

Ile kofeiny ma kawa?

Rankingi kofeiny jasno pokazują, że zawartość kofeiny w kawie, różni się w zależności od rodzaju ziarna oraz sposobu jego przetwarzania. Im mniej wypalone są ziarna, tym więcej mają kofeiny. Istnieje również zależność ilości kofeiny przez wzgląd na sposób jej parzenia. Kawy z ekspresu oraz kawiarki mają zdecydowanie więcej substancji niż tradycyjnie parzona kawa, przez wielu nazywana zalewajką. 

Standardowo przyjmuje się, że jedna filiżanka ma około 40 mg kofeiny. Espresso charakteryzuje nieco wyższy poziom kofeiny, około 70 mg. Kawa rozpuszczalna w 100 ml ma jej mniej więcej 30 mg. Z powodu tych różnic najlepiej jest każdorazowo sprawdzać zawartość kofeiny w kawie na opakowaniu. Dzięki takiej praktyce nie tylko można precyzyjnie określić ilość spożywanej dziennie kofeiny, ale również wyrobić dobre nawyki dotyczące innych produktów.   

Dzienna dawka kofeiny

Ziarna kakaowca zawierające kofeinę
Ziarna kakaowca zawierające kofeinę

Określenie dawki uniwersalnej dla każdego jest problematyczne, jednak standardowo zakłada się, że dzienne spożycie nie powinno przekraczać 400 mg. Oczywiście wartość ta dotyczy osób zdrowych. Osoby z nadciśnieniem lub cierpiące na nadwrażliwość na kofeinę powinny stanowczo ograniczyć się do przyjmowania maksymalnie 100 mg dziennie. Maksymalna dawka kofeiny dla osób zdrowych plasuje się na poziomie około 600 mg.    

Ranking kofeiny pokazuje również, że śmiertelna dawka kofeiny wynosi 10 gramów doustnie. W przypadku kofeiny naturalnej występującej w produktach spożywczych nie ma więc obawy o przekroczenie tego limitu. Należy jednak uważać z kofeiną w proszku oraz kapsułkami, które mogą zawierać naprawdę dużo kofeiny w stosunku do ich objętości, co sprzyja zatruciu kofeiną.  

Z czym wiąże się przedawkowanie kofeiny

Najgorszym możliwym skutkiem przedawkowania kofeiny jest śmierć. Bardzo duże dawki mogą prowadzić również do zapaści, śpiączki oraz zawału mięśnia sercowego.

Pierwszymi oznakami zbliżającej się tragedii są problemy żołądkowe, obniżenie nastroju, wzrost ciśnienia tętniczego oraz zmiana koloru moczu i brzydki zapach z ust. Jeżeli po spożyciu kofeiny, dostrzegasz wszystkie symptomy, zaleca się zaprzestać użytkowania substancji.

Kofeina skutki uboczne

Skutki uboczne stosowania kofeiny są najczęściej odnotowywane u osób cierpiących na nietolerancje. Ranking kofeiny pokazuje, że to one w dużej mierze cierpią na kołatanie serca, podwyższone ciśnienie, chwilowe bóle głowy i wahania nastroju. W przypadku nieznacznego przekroczenia poziomu kofeiny objawy te powinny ustąpić w ciągu dwóch trzech godzin. Jeżeli objawy utrzymują się dzień lub dłużej, powinno się zasięgnąć porady lekarskiej.

Kofeina w herbacie

Ranking kofeiny nie pozostawia wątpliwości, że kofeina przyswajana w herbacie jest dużo lepsza dla zdrowia niż ta z kawy, czy napojów energetycznych. Zawartość kofeiny w herbacie jest zróżnicowana, podobnie jak w przypadku kawy, jednak ma ona pewną przewagę. Kofeina w zielonej herbacie działa zdecydowanie lepiej, efektywniej wspierając koncentrację i zdolności psychiczne. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko dzięki obecności w herbacie L-teaniny, która rozluźnia i zmniejsza stres. Warto również wspomnieć, że herbata ma o wiele więcej innych składników odżywczych, w stosunku do kawy, która zawiera głównie antyoksydanty. Herbaty w zależności od rodzaju zawierają witaminę C, B, E, K, różnego rodzaju aminokwasy i polifenole. Wszystko to sprawia, że, spożywając kofeinę, warto uwzględnić oba rodzaje napojów w codziennej diecie.

Yerba mate z kofeina
Yerba mate z kofeiną

Yerba mate a kofeina

W rankingu kofeiny Yerba Mate to absolutny hit. Właściwości tego napoju są naprawdę szerokie, od dogłębnego oczyszczenia organizmu do łagodzenia objawów niektórych chorób. Yerba jest z powodzeniem wykorzystywana w wielu gałęziach medycyny naturalnej i naprawdę świetnie sobie tam radzi. Zawartość kofeiny w 1 litrze naparu zależy głównie od użytego suszu, sposobu zaparzenia oraz ilości Yerby użytej do przygotowania napoju. Standardowo waha się ona jednak od 60 do blisko 500 mg na jeden litr.

Macha a kofeina

Macha to zielona herbata w formie proszku, popularna głównie w Azji. Ostatnio produkty z nią coraz częściej trafiają jednak na polski rynek. Zawartość kofeiny w 1 g proszku to około 45 mg. Taka forma przyjmowania kofeiny jest jednak dużo łagodniejsza niż ta z kawy. Macha zawiera podobnie jak herbata L-teaninę, która poprawia pamięć i koncentrację. Jest to również napój bogaty w inne substancje odżywcze i mikroelementy.

Wyróżniona i polecana forma kofeiny 2022

Najczęściej zadawane pytania na temat kofeiny:

Ile kofeiny dziennie

Najczęściej przyjmuje się, że górną granicą dziennego spożycia kofeiny jest 600 mg. W długotrwałym stosowaniu nie zaleca się jednak więcej niż 400 mg dla osób zdrowych.

Kofeina a ciąża

W ciąży należy znacząco ograniczyć kofeinę. Substancja ta w nadmiarze może zagrażać zdrowiu dziecka i powodować nagłe wzrosty ciśnienia i puchnięcie nóg.

200 mg kofeiny, ile trzeba wypić kawy?

Odpowiedz na to pytanie nie jest jednoznaczna, gdyż wszystko zależy od rodzaju kawy, sposobu parzenia i gatunku ziaren. Zazwyczaj 200 mg kofeiny znajduje się w dwóch filiżankach kawy.

Ile kofeiny ma herbata?

Herbata różni się zawartością kofeiny w zależności od wielu czynników. Zazwyczaj w kubku jest jej od 15 do 20 mg.

Czy w herbacie jest kofeina?

Tak, herbata zawiera spore ilości kofeiny.

Ile kofeiny ma filiżanka kawy?

Mała filiżanka espresso ma około 70 mg kofeiny, w zwykłej kawie jest dużo mniej, około 60-100 mg na sporą filiżankę. Wszystko zależy oczywiście od rodzaju kawy.

Czy kawa zbożowa ma kofeinę?

Nie, kawa zbożowa nie zawiera kofeiny.

Kofeina a karmienie piersią

Podczas karmienia piersią należy ograniczyć spożycie kofeiny, gdyż w dużych ilościach może ona przenikać do mleka.

Szklanka kawy, ile to kofeiny?

Szklanka zwykłej kawy parzonej 200 ml zawiera mniej więcej 100 mg kofeiny.

Łyżeczka kawy rozpuszczalnej, ile to kofeiny?

Jedna łyżeczka kawy rozpuszczalnej zawiera około 60 mg kofeiny.

Ile kofeiny ma yerba?

W zależności od sposobu przygotowania i gatunku zawartość kofeiny w Yerba Mate waha się od 60 do 360 mg na litr.

Jak wypłukać kofeinę z organizmu?

Kofeina ulega rozkładowi połowicznemu do 4 godzin po wypiciu. Nie ma więc skutecznych metod na szybsze jej wydalenie.

Czy kakao zawiera kofeinę?

Kakao zawiera niewielkie ilości kofeiny. Jest to około 230 mg na 100 gram.

Czy cappuccino zawiera kofeinę?

Cappuccino zawiera około 50-60 mg kofeiny w porcji 200 ml.

Co ma więcej kofeiny kawa czy herbata?

Wszystko zależy od rodzaju. Na przykład Yerba Mate może zawierać kilkukrotnie więcej kofeiny niż kawa.

Czy kofeina podnosi ciśnienie?

Tak, ale jest to efekt krótkotrwały.

Jaki kolor ma kofeina?

Czysta kofeina ma biały kolor.

Kofeina a dzieci

Kofeina nie jest polecana dzieciom w dużych ilościach. Akceptowalne są ilości zawarte na przykład w orzechach czy kakao.

Czy kofeina hamuje wzrost?

Kawa nie hamuje wzrostu bezpośrednio, jednak niekorzystnie oddziałuje na ogólne funkcjonowanie młodych organizmów.

Kofeina a alkohol

Kofeiny nie powinno się łączyć z alkoholem, ponieważ substancje działają przeciwstawnie, alkohol działa uspokajająco, a kofeina doprowadza wzrostu aktywności.

Po jakim czasie kofeina zaczyna działać?

Kofeina w kawie zaczyna działać po 30-40 minutach. W herbacie działanie jest nieco późniejsze i wynosi około godziny od spożycia.

Czy nadmiar kofeiny powoduje senność?

Tak, duże dawki kofeiny mogą powodować dziwne uczucie senności, a także nerwowość, przygnębienie oraz stany lękowe.

Ile kofeiny ma kawa parzona?

Zwykła kawa parzona ma pomiędzy 50 a 100 mg kofeiny w porcji 250 ml.

Czy kawa inka zawiera kofeinę?

Inka jest kawą zbożową, w związku z tym nie zawiera kofeiny.

Źródła: 

  1. https://www.teaguardian.com/tea-health/tea-substances/caffeine/
  2. Bojarowicz H., Przygoda M. Kofeina. Część II. Kofeina a ciąża. Możliwość́ uzależnienia oraz toksyczność́. Zastosowanie kofeiny w farmacji i kosmetologii. Probl Hig Epidemiol 2012, 93(1): 14-20.
  3. Detlaff, G., Samaszko-Fiertek, J., Madaj, J., & Dmochowska, B. (2020). Kofeina : właściwości i przykłady wykorzystania. Wiadomości Chemiczne, 527–543.
  4. Babik, K. (2020). Kofeina–pomaga czy szkodzi?. Journal of NutriLife4.
  5. TERELAK, S. Czy możemy być „całodobowi”? Korzyści i zagrożenia płynące z funkcjonowania non stop. ZESZYTY, 173.
  6. Grodzka, A., Kużaj, W., Zielińska-Pisklak, M., Szeleszczuk, Ł., & Sobczak, M. KOFEINA I INNE SUBSTANCJE AKTYWNE FARMAKOLOGICZNIE ZAWARTE W ZIARNACH KAWOWCA.
  7. Makowska, A. (2018). Kofeina jako środek zwiększający wydajność chemioterapii ludzkiego glejaka wielopostaciowego in vitro.

Dodaj opinie